Wednesday, August 19, 2015

Manik dan Labuci

Ramai bertanya , sejak bila aku menceburi bidang jahitan ni ? Khususnya jahitan manik dan labuci. Minat yang sebetulnya berputik sejak darjah 6 di SK Ara Rendang.
.
.
.
Bagaimana timbulnya minat tersebut? Setelah berakhirnya peperiksan UPSR, aku masih lagi ke sekolah kerana ada pelbagai program yang dianjurkan oleh guru guru untuk kami pelajar lepasan UPSR pada waktu itu. Satu hari, guru Bahasa Melayu iaitu Pn Norazimah telah menganjurkan "bengkel" jahitan manik untuk pelajar yang berminat untuk menyertai. Aku terus menyertainya tanpa berfikir panjang. Masih segar diingatanku. Jahitan manik yang menggunakan dua warna manik iaitu hijau muda dan hijau tua kerana baju yang aku bawa pada waktu itu berwarna hijau pucuk pisang. Pn Norazimah mengajarku menjahit manik yang ringkas namun ia nampak cantik apabila digayakan kerana kilauan dari manik tersebut yang membuatkan ianya nampak menawan.
Habis sahaja sekolah rendah, aku sudah lupa akan jahitan manik tersebut.
.
.
.
Namun, apa yang mengejutkan aku, pada masa itu umur aku 17 tahun. Abahku yang paling aku sayang menghulurkan sehelai kertas yang menyatakan bahawa akan ada kursus jahitan manik jangka pendek di tempat yang agak berdekatan dengan kawasan rumahku. Aku beria ria ingin mengikuti program tersebut. Abah dan mak memberi keizinan untuk aku menyertainya. Dan Alhamdulillah Pn Ezan mengatakan aku salah seorang pelajar yang cepat tangkap apa yang diajar ketika program itu berlangsung. Pelbagai jenis jahitan aku belajar pada waktu itu. Aku jua belajar bagaimana bergaul dengan orang yang lebih berusia dari aku kerana aku merupakan peserta termuda dalam program tersebut. Setelah program itu, aku tidak mengambil apa apa tempahan atas alasan akan menghadapi peperiksaan SPM pada tahun tersebut.
.
.
.
Namun, aku tak dapat menahan minatku terhadap jahitan manik. Memandangkan baju raya pada tahun itu siap awal, aku membuat keputusan untuk menjahit manik pada baju raya kami sekeluarga kecuali baju abah dan Adib. Aku juga turut serikan tudung yang dipakai ketika itu dengan kuntuman labuci di bahagian tepi kepala. Aku juga menjahit manik pada baju temanku Nur Syazwani sebagai hadiah kepadanya pada hari lahir.
.
.
.
Selepas peperiksaan SPM, aku tidak bekerja di mana mana kerana terpaksa menguruskan adik adikku untuk ke sekolah dan sebagainya. Jadi aku membuat keputusan untuk bekerja dari rumah. Aku mula mengambil tempahan jahitan manik dari jiran jiran, rakan rakan dan guru guru. Aku menerima tempahan dari Amira untuk menjahit pada belt jubahnya, jahitan pada tangan baju jubah hitam Anisah,baju Ustazah Nariza 3 pasang semuanya, baju Pn Kamarul Ashikin, baju Ustazah wahida 2 pasang, baju dan tudung Kak Azrina, tudung makcik Yati dan juga baju Kak Liza.Alhamdulillah, berkat dari usaha serta sokongan ahli keluarga, aku dapat pendapatan sendiri pada waktu itu dan aku menggunakan hasil tersebut untuk membeli barang keperluan masuk ke Universiti. Setiap kali cuti semester, aku akan membuka tempahan jahitan manik. Kalau ada rezeki, adalah.
.
.
.
Pada awal tahun ini,aku menerima tempahan untuk menjahit manik pada baju sepupuku di hari bahagianya. Aku menaikan lagi seri busana pengantin dengan manik, batu akrilik dan mutiara. Aku juga turut menjahit manik pada baju kakak pengantin. Alhamdulillah, mereka berpuas hati.
.
.
.
Sekarang, demi memenuhi tuntutan sebagai pelajar, aku tidak mengambil sebarang tempahan kerana ingin menumpukan sepenuh perhatian kepada semester terakhir aku di asasi. Setelah habis asasi, inshaAllah aku akan mengisi cutiku dengan tempahan  jahitan manik. Semoga dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.

1 comment:

SITI NUR AMIRA said...

Bolehlah saya belajar cara jahit manik dekat Che :D