Saturday, September 12, 2015

Kejadian Itu . . .

Setelah sekian lama berada dirumah menyambut Hari Raya Aidil Adha bersama keluarga, aku perlu kembali ke tempat pengajianku di Petaling Jaya. Pulang semata mata untuk menduduki peperiksaan akhir untuk semester kali ini yang juga merupakan tahun terakhirku bergelar pelajar asasi.
Hatiku ketawa kecil tatkala aku teringat akan kejadian yang berlaku semasa dalam perjalanan pulang dari Penang ke PJ.

Sesudah aku sampai di Pudu Sentral, aku teruskan langkahku menuju ke stesen Plaza Rakyat dan seperti biasa aku membeli token untuk menaiki LRT menuju ke Stesen University. Biarpun waktu itu kaki sudah tak terasa menjejak lantai, aku tetap berjalan. Semasa menaiki tangga menuju ke platform, aku terdengar bunyi enjin train. Ia telah tiba ! Dengan berbekalkan tenaga yang tak seberapa, aku memulakan larian dari tangga eskelator menuju ke pintu masuk train. Tanggapanku untuk melepasi pintu train tersebut ternyata salah apabila beg galas yang aku guna tersepit di pintu train, tidak sempat masuk sepenuhnya ke dalam train. Dengan sekuat hati aku cuba membuka pintu train tersebut, Alhamdulillah, mujur ia terbuka semula.
Perasaan waktu itu, aku tak dapat khabarkan bagaimana. Tapi, perasaan malu itu memang ada. Namun, aku cuba sembunyikan ia kerana pada waktu itu penumpang memang ramai dan semua lihat apa yang telah aku lakukan dihadapan mereka. Nak cepat punya pasal, aku lakukan juga. Biar apa orang nak kata, asalkan aku tak perlu menunggu train yang seterusnya tiba. Mujur aku tak lama dalam train tersebut. Kalau tak, jenuh aku menanggung malu.

Pengajarannya di sini , biar lambat asal selamat. Semoga selepas kejadian tersebut, aku tidak lagi bertindak sedemikian. Amatlah bahaya ! Semoga insiden tersebut menjadi pedoman buatku. Mohon fikir dua tiga kali sebelum membuat keputusan. Alhamdulillah selamat sampai CFS.

Esok exam, semoga dipermudahkan segalanya ~

No comments: